ZARZĄDZENIE Nr 1/10

Dyrektora Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku

z dnia 07 stycznia 2010 roku

 

 

 

 

w sprawie: przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Miejsko-Gminnego Zespołu 

                  Oświaty w Drezdenku.

 

 

 

          Na podstawie § 8.2   Statutu Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku (Uchwała Nr XXXVI/263/09 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 18 czerwca 2009r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku).

 

 

 

 

§ 1

 

 

Wprowadza się Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego  Zespołu Oświaty

 

 

§ 2

 

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REGULAMIN  ORGANIZACYJNY

MIEJSKO-GMINNEGO ZESPOŁU OŚWIATY

W   D R E Z D E N K U

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  I

Postanowienia ogólne

 

 

§ 1

 

Regulamin organizacyjny określa strukturę organizacyjną Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku, podział kompetencji, zadania komórek organizacyjnych, indywidualne uprawnienia i obowiązki oraz inne zagadnienia związane z wewnętrzną organizacją.

 

 

§ 2

 

Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:

1)     Zespole – należy przez to rozumieć Miejsko-Gminny Zespół Oświaty w Drezdenku,

2)     komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć wewnętrzne elementy struktury zespołu (stanowiska pracy),

3)     dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku,

4)     głównym księgowym – należy przez to rozumieć głównego księgowego Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku,

5)     placówce oświatowej – należy przez to rozumieć przedszkole, szkołę podstawową i gimnazjum,

6)     regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny  Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku.

 

 

§ 3

 

Zespół obsługuje następujące placówki oświatowe:

 

1.     Szkoła Podstawowa nr 1 w Drezdenku

2.     Szkoła Podstawowa w Niegosławiu

3.     Szkoła Podstawowa w Trzebiczu

4.     Szkoła Podstawowa w Goszczanowie

5.     Szkoła Podstawowa w Gościmiu

6.     Szkoła podstawowa w Rąpinie

7.     Szkoła podstawowa w Grotowie

8.     Szkoła Podstawowa w Starych Bielicach

9.     Szkoła Podstawowa w Drawinach

10.  Zespół Szkół im. H.Sienkiewicza w Drezdenku

11.  Gimnazjum nr 1 w Drezdenku

12.  Publiczne Przedszkole w Drezdenku

 

 

 

§ 4

 

Zespół  ma siedzibę w Drezdenku, przy ul. Ogrodowej 1.

 

 

 

§ 5

 

Zespół działa na podstawie:

 

1)     ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym (tj. Dz. U. Nr 142, poz.1591 z  2001r.  późniejszymi zmianami)

2)     ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z 2004r.  późniejszymi zmianami)

3)     ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (tj. Dz. U. Nr 97, poz. 674 z 2006r.  późniejszymi zmianami)

4)     ustawy o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009r. (tj. Dz. U. z 2009r. Nr 157, poz. 12490 z późniejszymi zmianami)

5)     ustawa z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 223, poz.1458 z późniejszymi zmianami)

6)     innych obowiązujących przepisów prawa

7)     Statutu Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  II

Struktura organizacyjna

 

 

§ 6

 

1.     Zespół jest jednostką budżetową Gminy Drezdenko.

2.     Obszar działania zespołu obejmuje teren Gminy Drezdenko.

3.     Zespół nie posiada osobowości prawnej.

 

 

§ 7

 

1.     W skład Zespołu wchodzą następujące komórki organizacyjne z nadanymi im symbolami literowymi:

 

 

Dyrektor                                                                                                       

 D

Samodzielne Stanowisko ds. Organizacyjno Administracyjnych  

 

OA

Główny Księgowy                                                                                       

 GK

Zastępca Głównego Księgowego

ZK

Samodzielne Stanowisko ds. Księgowych

SK

Samodzielne Stanowisko ds. Płac                                                                 

 Pł

Samodzielne Stanowisko ds. Obsługi Kasowej                                            

 Ka

Samodzielne Stanowisko do Spraw Socjalnych i Transportu                     

 ST

Samodzielne Stanowisko ds. Stypendiów Szkolnych                                    

 St

Kierowcy                                                                                                      

 Kr

Opiekun dowozu                                                                                           

 Od

Sprzątaczka                                                                                                  

 S

 

2.     Samodzielne stanowiska pracy mogą być jednoosobowe lub wieloosobowe.

3.     Schemat struktury organizacyjnej Zespołu przedstawiony jest w załączniku do regulaminu.

 

 

 

ROZDZIAŁ  III

Organizacja zarządzania

 

 

§ 8

 

Dyrektor

 

1)     odpowiada przed Burmistrzem za prawidłową organizację pracy i zgodną z przepisami działalność ekonomiczno-administracyjną Zespołu i placówek,

2)     działa w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza  Drezdenka,

3)     jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy w stosunku do pracowników Zespołu.

 

 

§ 9

 

Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności

1)     kierowanie Zespołem jako zakładem pracy,

2)     prowadzenie spraw związanych z realizacją polityki oświatowej Gminy Drezdenko powierzonych przez Radę Miejską i Burmistrza Drezdenka,

3)     przygotowywanie niezbędnych materiałów, opinii i projektów odnośnie działania placówek oświatowych w zakresie arkuszy organizacyjnych, budżetów, konkursów na dyrektorów, obwodów placówek, wynagradzania dyrektorów i innych,

4)     współpraca z Lubuskim Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. w sprawach związanych z awansem zawodowym nauczycieli, organizacją przez szkoły podstawowe i gimnazja egzaminów i sprawdzianów absolwenta oraz innymi związanymi z nadzorem pedagogicznym,

5)     organizacja ochrony tajemnicy państwowej i służbowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,

6)     przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz ustawy o ochronie danych osobowych,

7)     współpraca z Urzędem Miejskim w Drezdenku, jednostkami organizacyjnymi gminy oraz innymi instytucjami i organizacjami działającymi w oświacie w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania Zespołu,

8)     ustalanie i wprowadzanie innych wymaganych prawem regulacji wewnętrznych,

9)     opracowywanie koncepcji funkcjonowania oświaty w Gminie Drezdenko,

10) nadzorowanie i kontrola działalności placówek oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Drezdenku z wyłączeniem nadzoru pedagogicznego,

11) wydawanie dyrektorom nadzorowanych jednostek doraźnych zaleceń oraz zgłaszanie uwag i wniosków wynikających z prowadzonych czynności nadzorczych,

12) kontrola prawidłowości wykorzystania środków finansowych przydzielonych do  realizacji zadań dyrektorom placówek,

13) wykonywanie czynności wynikających z przepisów prawa pracy w stosunku do pracowników Zespołu,

14) wykonywanie czynności wynikających z przepisów prawa pracy w stosunku do dyrektorów placówek oświatowych w zakresie ustalonym przez organ prowadzący w statucie Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty,

15) tworzenie koncepcji polityki kadrowej w związku z przemieszczeniami nauczycieli, likwidacji placówek, zmniejszeniem stopni organizacyjnych szkół,

16) nadzór nad prowadzeniem stypendiów szkolnych, zasiłków losowych i programu SIO,

17)  nadzór i kontrola nad placówkami niepublicznymi.

 

 

           

 

 

ROZDZIAŁ  IV

Zakres działania Zespołu i jego komórek organizacyjnych

 

 

§ 10

 

  1. Podstawowym zadaniem Zespołu jest obsługa ekonomiczno-administracyjna placówek oświatowych Gminy Drezdenko.
  2. Do zadań Zespołu należy w szczególności:

 

1)     realizowanie zadań związanych z zakładaniem, prowadzeniem i organizacją placówek oświatowych,

2)     przygotowanie projektu planu placówek oświatowych,

3)     prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością placówek oświatowych w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, w szczególności:

a/ prawidłowe dysponowanie przyznanymi  szkołom i przedszkolom 

      środkami budżetowymi oraz gospodarowanie mieniem,

                 b/ przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i    

                       higieny pracowników i uczniów,

                 c/ przestrzeganie organizacji pracy placówek oświatowych,

d/ zapewnienie warunków działania placówek oświatowych, w tym  

    bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,

4)     opracowywanie koncepcji funkcjonowania oświaty w Gminie oraz przygotowanie propozycji rozwiązań merytorycznych dla jej organów,

5)     prowadzenie spraw związanych z powoływaniem komisji konkursowej  wyłaniającej kandydata na dyrektora placówki oświatowej,

6)     prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektorowi placówki oświatowej,

7)     przygotowanie opinii powierzenia lub odwołanie przez dyrektora szkoły ze stanowiska wicedyrektora lub osoby z innego stanowiska  kierowniczego,

8)     przygotowanie decyzji w sprawie nadania nauczycielowi kontraktowemu  stopnia nauczyciela mianowanego,

9)     prowadzenie spraw w zakresie powoływania komisji egzaminacyjnej dla  nauczycieli,

10) przygotowanie projektu budżetu na potrzeby placówek oświatowych, dowozu   dzieci do szkół  i zespołu oraz racjonalne wykorzystanie  środków finansowych,

11) opiniowanie do zatwierdzenia rocznych arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej,

12). prowadzenie spraw osobowych dyrektorów i kierowników nadzorowanych  

      placówek oświatowych oraz pracowników Zespołu,

13) prowadzenie spraw związanych z  nagrodami MEN, Kuratora Oświaty oraz 

      Burmistrza Drezdenka,

           14) rozpatrywanie odwołań, skarg oraz innej korespondencji nauczycieli i rodziców    

                 oraz pracowników administracji i obsługi prowadzonych placówek oświatowych,

15)  ustalanie zadań rzeczowych dla jednostek oświatowych Gminy Drezdenko,

16) współpraca z Lubuskim Kuratorem Oświaty,

17)  współpraca ze związkami zawodowymi działającymi w oświacie,

18) przygotowanie projektów uchwał i innych materiałów na potrzeby Rady Miejskiej w Drezdenku,

19) analiza realizacji budżetu w  porozumieniu ze Skarbnikiem Gminy Drezdenko,

20) opiniowanie planu remontów i inwestycji w obiektach oświatowych,

21) przygotowywanie zasad dofinansowania działalności oświatowej, sportowej i turystycznej z innymi jednostkami,

22) koordynacja współpracy z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, w zakresie edukacji, kultury i sportu,

23) prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem środków transportu oraz opieki przy dowozach uczniów do szkół,

24) prowadzenie stypendiów szkolnych i zasiłków losowych,

25) prowadzenie i gromadzenie danych dotyczących SIO,

26) prowadzenie realizacji obowiązku szkolnego młodzieży 16-18 lat,

27) prowadzenie spraw pracowników młodocianych,

28) prowadzenie obsługi w zakresie płac pracowników placówek oświatowych,

29) opracowanie zbiorczych projektów organizacyjnych, planów i analiz ekonomiczno-finansowych oraz sprawozdań i informacji z zakresu oświaty i wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej,

30) nadzór i kontrola opracowanych przez dyrektorów arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych i przekładanie ich Burmistrzowi Drezdenka do zatwierdzenia, po uzyskaniu opinii Lubuskiego Kuratora Oświaty,

31) zawieranie umów i wykonywanie czynności z nich wynikających w odniesieniu do wykonywania remontów obiektów placówek oświatowych,

32) koordynacja działalności placówek oświatowych i współpraca z dyrektorami w zakresie wyposażenia placówek w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,

33) ewidencja szkół i placówek oświatowych niepublicznych i ich obsługa w zakresie dotacji z budżetu i nadawania uprawnień szkoły publicznej,

34) Zespół wykonuje inne czynności związane z zadaniami gminy jako organu prowadzącego placówki oświatowe, wynikające z ustawy o systemie oświaty, ustawy Karta Nauczyciela, a także zadania z  zakresu oświaty, wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej powierzone mu przez Burmistrza  Drezdenka.

 

 

§ 11

 

Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych Zespołu należy:

 

1)     inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań,

2)     realizacja planu finansowego oraz racjonalizacja poziomu kosztów rzeczowych Zespołu i placówek,

3)     sporządzanie sprawozdań wewnętrznych i zewnętrznych w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,

4)     opracowywanie analiz, ocen i formułowanie wniosków w zakresie działania komórki organizacyjnej,

5)     proponowanie zadań do programów i planów działalności Zespołu,

6)     współpraca z komórkami organizacyjnymi Zespołu oraz placówkami oświatowymi uzgadnianie porozumień mających na celu rozwiązywanie wspólnych problemów,

7)     stałe podnoszenie jakości obsługi placówek,

8)     rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie prowadzonej działalności,

9)     prowadzenie korespondencji w sprawach związanych z zakresem działania komórki organizacyjnej,

10) archiwizacja i zabezpieczenie danych i dokumentów,

11) ochrona tajemnicy służbowej i innych tajemnic prawem chronionych, w tym ochrona danych  osobowych i ochrona informacji niejawnych,

12) realizacja i przestrzeganie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych,

13) udział w opracowywaniu projektów planów oraz projektów budżetu w części dotyczącej Zespołu i placówek oświatowych,

14) kompletowanie zbioru przepisów przydatnych w pracy oraz ich aktualizacja,

15) sprawowanie nadzoru i kontroli nad prawidłowością i rzetelnością sporządzanych prze placówki danych liczbowych i sprawozdań statystycznych.

 

 

§ 12

 

Główny Księgowy

 

Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności Głównego Księgowego określa art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157, poz. 1240, z późniejszymi  zmianami

           

Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:

1)     wykonywanie zadań z zakresu gospodarki finansowej Zespołu i placówek zgodnie z rocznym planem finansowym i obowiązującymi przepisami,

2)     nadzorowanie i kontrola całokształtu prac z zakresu planowania i rachunkowości wykonywanej w Zespole i placówkach,

3)     przygotowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych w zakresie prowadzenia  rachunkowości w tym  zakładowego planu kont, instrukcji kasowej, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji,

4)     sporządzanie okresowej i rocznej zbiorczej sprawozdawczości budżetowej,

5)     wykonywanie dyspozycji środkami budżetowymi Zespołu oraz obsługiwanych placówek,

6)     ocena prawidłowości umów pod względem finansowym – kontrasygnata umów,

7)     kontrola wszystkich dokumentów finansowych pod względem formalnym i rachunkowym, w ramach kontroli wewnętrznej,

8)     nadzór nad przestrzeganiem limitu gotówki w kasie Zespołu (pogotowie kasowe) oraz okresowa kontrola kasy,

9)     sporządzanie okresowych analiz oraz półrocznych i rocznych informacji o realizacji budżetu,

10) prowadzenie ewidencji planowanych dochodów i wydatków budżetowych i zachodzących w niej zmian,

11) opracowywanie okresowych harmonogramów realizacji dochodów i wydatków budżetowych,

12) zapewnienie należytego przechowywania i zabezpieczenia dokumentów księgowych oraz sprawozdawczości finansowej,

13) bezpośrednie nadzorowanie pracy następujących komórek organizacyjnych:

a)     zastępcy głównego księgowego,

b)     samodzielne stanowisko ds. księgowości

c)     samodzielne stanowisko ds. płac,

d)     samodzielne stanowisko ds. obsługi kasowej,

14) dokonywanie podziału zadań pomiędzy nadzorowanymi komórkami organizacyjnymi,

15) opracowywanie zakresu czynności dla pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych,

16) wykonywanie innych zadań w zakresie księgowości i finansów zleconych przez dyrektora.

 

 

§ 13

 

Zastępca Głównego Księgowego

 

1)     rzetelne, bezbłędne i bieżące prowadzenie ewidencji księgowej wszystkich operacji gospodarczych,

2)     prowadzenie urządzeń analitycznych i syntetycznych zgodnie z wymogami przepisów prawa oraz planu kont i sprawozdawczości,

3)     uzgadnianie i analizowanie sald kont,

4)     dekretowanie dokumentów księgowych oraz sprawdzanie ich pod względem formalno-rachunkowym, merytorycznym,

5)     windykacja należności i regulowania zobowiązań,

6)     prowadzenie sald rozrachunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami (ustawą o rachunkowości),

7)     prowadzenie, analizowanie i uzgadnianie zaliczek, delegacji służbowych i ich rozliczanie, OT, LP, PT,

8)     wystawianie dowodów księgowych tj. rachunków,  not obciążeniowych, not odsetkowych,

9)     organizowanie inwentaryzacji składników majątkowych Zespołu oraz obsługiwanych placówek i jej rozliczanie,

10) dokonywanie oceny gospodarczej przydatności składników majątkowych Zespołu oraz placówek ,

11) analiza wykorzystania środków finansowych,

12) opracowywanie planów finansowych,

13) opracowywanie analiz i kalkulacji skutków finansowych określonych przedsięwzięć i zamierzeń,

14) wykonywanie innych zadań i obowiązków wynikających z wykonywania obsługi finansowo-księgowej placówek objętych zakresem działania Zespołu, a zwłaszcza w zakresie przestrzegania dyscypliny budżetowej, nadzoru nad zabezpieczeniem mienia, racjonalnego i celowego wykorzystania środków finansowych i składników majątkowych,

15) prowadzenie ewidencji i gospodarki środkami trwałymi w Zespole i placówkach,

16) prowadzenie rejestru i zbioru umów zawartych przez Zespół z kontrahentami i dostawcami,

17) prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej funduszu socjalnego oraz rozliczanie dokumentów.

 

 

§ 14

 

Samodzielne Stanowisko ds. Księgowości

 

Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Księgowości należy w szczególności:

1)     rzetelne, bezbłędne i bieżące prowadzenie ewidencji księgowej wszystkich operacji gospodarczych placówek i Zespołu,

2)     prowadzenie urządzeń analitycznych i syntetycznych zgodnie z wymogami przepisów prawa oraz planu kont i sprawozdawczości,

3)     uzgadnianie i analizowanie sald kont,

4)     dekretowanie dokumentów księgowych oraz sprawdzanie ich pod względem formalno-rachunkowym,

5)     udzielanie pomocy placówkom w zakresie windykacji należności i regulaminu zobowiązań,

6)     potwierdzanie sald rozrachunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,

7)     prowadzenie, analizowanie i uzgadnianie zaliczek, delegacji służbowych i ich rozliczanie,

8)     wystawianie dowodów księgowych tj. rachunków, not obciążeniowych, not odsetkowych i innych dokumentów na podstawie dostarczonych danych z placówek,

9)     udzielanie pomocy w organizowaniu inwentaryzacji składników majątkowych zakładu oraz obsługiwanych placówek i jej rozliczanie,

10)  kompletowanie i gromadzenie dowodów księgowych,

11) analiza wykorzystania środków finansowych,

12)  opracowywanie analiz i kalkulacji skutków finansowych określonych przedsięwzięć i zamierzeń,

13)  sporządzanie okresowej i rocznej sprawozdawczości budżetowej obsługiwanych jednostek,

14)  prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej funduszu socjalnego oraz rozliczanie dokumentów,

15)  prowadzenie ewidencji księgowej środków trwałych z zakresu wyposażenia użytkowanego przez obsługiwane placówki.

16) prowadzenie w całości spraw związanych z prowadzeniem kasy zapomogowo-pożyczkowej dla pracowników szkół podstawowych, gimnazjów, przedszkola, szkół ponadgimnazjalnych, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i MGZO zgodnie z § 4 ust. 2 RRM z 19.12.1992r.:

a)     komputerowa ewidencja odnośnie gromadzonych wkładów i potrącanych pożyczek dla członków kasy,

b)     księgowanie dowodów bankowych i kasowych,

c)     obsługa komisji ds. przyznawania pożyczek,

d)     współpraca z komórką płac w zakresie potrącania pobranych pożyczek i wkładów.

 

 

 

§ 15

 

 

Samodzielne Stanowisko ds. Płac

 

Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Płac należy w szczególności:

 

1)     gospodarowanie środkami i dyrektywnymi limitami osobowego funduszu płac i zatrudnienia, przestrzeganie w placówkach objętych zakresem działania Zespołu – decyzji i wytycznych organu prowadzącego szkoły i placówki w tym zakresie,

2)     naliczanie płac brutto, netto oraz potrąceń od wynagrodzeń, od umów o pracę jak i umów zleceń, o dzieło itp.,

3)     naliczanie zasiłków,

4)     przygotowywanie list płac oraz organizowanie wypłaty wynagrodzeń pracowników oraz obsługiwanych placówek,

5)     prowadzenie ewidencji wypłat z funduszu płac oraz sporządzanie wymaganych sprawozdań i analiz w tym zakresie,

6)     prowadzenie całokształtu spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi oraz zdrowotnymi,

7)     wystawianie zaświadczeń dotyczących zatrudnienia i wynagrodzenia pracowników,

8)     współpraca z organami administracji państwowej w szczególności z Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Komornikiem Sądowym,

9)     terminowe sporządzanie deklaracji, raportów oraz przekazywanie przelewów do kasy,

10) opracowywanie kalkulacji skutków finansowych określonych zamierzeń np. podwyżek płac,

11) realizacja tytułów wykonawczych (art. 87 Kodeksu Pracy).

 

 

 

§ 16

 

Samodzielne Stanowisko ds. Obsługi Kasowej

 

Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Obsługi Kasowej należy w szczególności:

 

1)     prowadzenie kasy zespołu zgodnie z zasadami gospodarki kasowej i przepisami obrotu pieniężnego,

2)     przyjmowanie gotówki do kasy od kontrahentów i z banku na podstawie dowodów kasowych (KP) i odprowadzanie ich w przepisowych terminach na właściwe rachunki bankowe,

3)     wypłacanie gotówki z kasy na podstawie dowodów kasowych (KW), list płac itp.,

4)     prowadzenie na bieżąco raportów kasowych (RK) przez wpisywanie dowodów wpłat i wypłat niezwłocznie po ich wystawieniu,

5)     prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania oraz ich rozliczanie,

6)     analizowanie i uzgadnianie kont,

7)     sporządzanie przelewów, przestrzegając terminów płatności zobowiązań Zespołu oraz obsługiwanych placówek,

8)     współpraca z bankiem obsługującym rachunki bankowe Zespołu,

9)     organizowanie wypłaty wynagrodzeń pracowników Zespołu i placówek,

10) należyte przechowywanie i zabezpieczenie gotówki, druków ścisłego zarachowania, dokumentów księgowych,

11) przestrzeganie przepisów i zasad dotyczących zabezpieczenia środków pieniężnych w czasie pracy, po pracy i w czasie transportu,

12) bezwzględne przestrzeganie limitu środków pieniężnych przechowywanych w kasie (pogotowie kasowe).

 

 

 

 

§ 17

 

Samodzielne Stanowisko ds. Organizacyjno-Administracyjnych

 

Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Organizacyjno-Administracyjnych należy w szczególności:

1)     obsługa kancelaryjna i organizacyjno-techniczna dyrektora,

2)     przyjmowanie korespondencji i innych przesyłek,

3)     przygotowanie do wysyłki oraz ekspedycja korespondencji,

4)     zamawianie, przygotowanie i rozdział dzienników urzędowych oraz prasy (kompletowanie i oprawa  Dzienników Ustaw i Monitorów Polskich),

5)     obsługa urządzeń telekomunikacyjnych i przeciwwłamaniowych,

6)     prowadzenie rejestrów:

a)     skarg i wniosków,

b)     uchwał Rady Miejskiej w Drezdenku,

c)     zarządzeń Burmistrza Drezdenka,

d)     zarządzeń wewnętrznych dyrektora,

e)     pieczęci i stempli używanych w zakładzie,

7)     prowadzenie ewidencji podróży służbowych pracowników Zespołu i dyrektorów placówek,

8)     realizowanie drobnych zakupów zapewniających należyte funkcjonowanie Zespołu,

9)     prowadzenie dokumentacji osobowej pracowników Zespołu oraz placówek,

10) prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem i doskonaleniem zawodowym pracowników Zespołu,

11) organizowanie przeglądu kadr i udział w okresowych ocenach kwalifikacyjnych pracowników Zespołu,

12) prowadzenie i nadzorowanie zagadnień związanych z dyscypliną pracy Zespołu,

13) opracowywanie planu urlopów wypoczynkowych pracowników Zespołu we współdziałaniu z pracownikami i komisją socjalną oraz nadzór nad jego realizacją,

14) prowadzenie rejestru:

a)     urlopów pracowników Zespołu,

b)     legitymacji ubezpieczeniowych pracowniczych i rodzinnych zespołu,

15) współpraca z dyrektorami placówek w zakresie ruchu służbowego pracowników pedagogicznych,

16) prowadzenie kart ewidencji czasu pracy pracowników Zespołu (oprócz kierowców),

17) nadzór nad prowadzeniem niektórych spraw osobowych w placówkach.

18) ewidencja niepublicznych placówek

19) przyjmowanie i rozliczanie dotacji dla niepublicznych przedszkoli.

 

 

 

§ 18

 

 

Samodzielne Stanowisko ds. Socjalnych i Transportu

 

Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Socjalnych i Transportu należy w szczególności:

1)     nadzorowanie przestrzegania zasad organizacji, warunków i wymogów zabezpieczenia mienia Zespołu,

2)     utrzymanie czystości w Zespole (podwórko, chodnik) oraz odśnieżanie,

3)     dokonywanie i zlecenie drobnych napraw i konserwacji w budynku Zespołu, placówek oświatowych, pojazdów autobusowych,

4)     dbanie o bezawaryjne funkcjonowanie wyposażenia komputerowego i telekomunikacyjnego w Zespole oraz jego konserwacja,

5)     prawidłowe rozmieszczenie i terminowa konserwacja sprzętu i urządzeń przeciwpożarowych, odpowiednie oznakowanie i utrzymanie dróg ewakuacyjnych, przeglądów technicznych budynków,

6)     zarządzanie transportem własnym Zespołu oraz prowadzenie wszelkiej dokumentacji z tym związanej, organizowanie usług transportowych dla potrzeb placówek,

7)     organizowanie oraz nadzór nad dowozem dzieci do szkól,

8)     prowadzenie ewidencji – dokumentacji budynków i pomieszczeń użytkowych przez placówki oraz załatwianie opraw związanych z zarządzaniem i nieruchomościami, tytułami własności itp.

9)     zaopatrywanie placówek w opał, itp.

10) prowadzenie gospodarki mieszkaniowej nauczycieli,

11) organizacja przetargów:

a)     analiza i planowanie robót w zakresie remontów bieżących i kapitalnych,

b)     pomoc poszczególnym placówkom w organizowaniu przetargów na roboty remontowe,

c)     nadzór i rozliczanie prac remontowych,

d)     prowadzenie rejestru zamówień publicznych,

e)     prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem placówki w opał.

 

 

 

 

§ 19

 

 

Samodzielne Stanowisko ds. Stypendiów Szkolnych i Losowych

 

Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Stypendiów Szkolnych i Losowych  należy w szczególności:

 

1)     wydawanie i przyjmowanie wniosków o stypendium szkolne,

2)     weryfikacja wniosków,

3)     przygotowanie wniosków dla komisji stypendialnej,

4)     sporządzanie list stypendialnych do wypłaty,

5)     wypłacanie stypendiów,

6)     sporządzanie sprawozdań z wypłaconych stypendiów i zasiłków losowych,

7)     przetwarzanie i gromadzenie danych SIO,

8)     scalanie i przekazywanie danych do Kuratorium Oświaty,

9)     organizacja oraz prowadzenie archiwum zakładowego i podręcznej biblioteczki,

10) prowadzenie działalności socjalnej oraz gospodarowanie funduszem świadczeń socjalnych w Zespole,

11) prowadzenie realizacji obowiązku szkolnego młodzieży 16-18 lat,

12) prowadzenie ewidencji kształcenia młodocianych pracowników.

 

 

 

 

 

 

§ 20

 

Kierowcy

 

Do zadań kierowców należy w szczególności:

 

1)     przewóz dzieci do i ze szkoły według wskazań dyrektora Zespołu, przewóz dzieci na zawody sportowe i wyjazdy wynikające z planów pracy szkół,

2)     dokonywanie bieżących napraw autobusów oraz innych pojazdów oświatowych,

3)     prowadzenie zapisów w kartach drogowych zgodnie z przepisami,

4)     dyspozycyjność wobec przełożonych w czasie przerwy w prowadzeniu pojazdu.

5)     utrzymywanie w czystości pojazdów,

6)     zgłaszanie o wszelkich nieprawidłowościach dotyczących dowozów oraz przekazywanie niezwłocznie o zdarzeniach w czasie pracy,

7)     bezpieczeństwem dzieci podczas ich przewożenia.

 

 

§ 21

 

Opiekun  dowozu dzieci

 

Do zadań opiekuna dowozu dzieci należy:

 

1)     uzgadnianie z dyrektorem szkoły, kierowcą autobusu, rodzicami i uczniami miejsc zatrzymywania się pojazdu, zapewniających maksymalne bezpieczeństwo,

2)     otwieranie drzwi i ich zamykanie na przystankach przed i po wyjściu lub zajęciu miejsca przez dzieci,

3)     egzekwowanie przez uczniów przestrzegania zasad regulaminu dowozu znajdującego się w autobusie,

4)     bezpieczne przeprowadzanie przez ulice w oznakowanym miejscu,

5)     dbanie o porządek i bezpieczeństwo dzieci podczas jazdy autobusem.

 

 

§ 22

 

Stanowisko sprzątaczki

 

Do zadań sprzątaczki należy w szczególności:

 

1)     dbałość o czystość i porządek wszystkich pomieszczeń Zespołu,

2)     dbałość o czystość i porządek przed posesją Zespołu,

3)     zgłaszanie zapotrzebowanie na środki czystości, sprzęt do sprzątania i utrzymania estetyki pomieszczeń Zespołu,

4)     zgłaszanie wszystkie dostrzeżone uszczerbki w wystroju wnętrz zespołu, czy zniszczenia dokonane w trakcie działalności Zespołu,

5)     sprzątanie wszystkich pomieszczeń Zespołu musi dokonywać w czasie nie kolidującym z praca zespołu oraz nie powodującym zakłóceń w działalności podstawowej Zespołu,

6)     odpowiedzialność za powierzony sprzęt,

7)     przestrzeganie przepisów BHP, p.poż. i dyscypliny pracy,

8)     dokonywanie codziennej kontroli zabezpieczenia budynku Zespołu,

9)     wykonywanie  inne polecenia dyrektora Zespołu.

 

 

§ 23

 

Zadania i obowiązki pracowników Zespołu ustalone są w indywidualnych zakresach czynności.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  V

Organizacja pracy

 

 

§ 24

 

1.     Dyrektor w miarę potrzeby kontaktuje się z pracownikami Zespołu i dyrektorami placówek w toku bieżącej pracy.

2.     Dyrektor  organizuje okresowe narady z pracownikami Zespołu i dyrektorami placówek, poświęcone realizacji bieżących i nowych zadań.

 

 

 

 

 

 

§ 25

 

Komórki organizacyjne Zespołu mają obowiązek wzajemnego przekazywania informacji dotyczących ich zakresu działania uzyskanych w wyniku opracowań własnych, jak również wynikających z opracowań jednostek zewnętrznych.

 

 

§ 26

 

1.     Wszyscy pracownicy Zespołu są zobowiązani tak organizować swoją pracę, aby nie utrudniać pracy innym pracownikom oraz móc służyć pomocą, zaangażowaniem i swoją wiedzą w rozwiązywaniu złożonych wspólnych problemów.

2.     Pracownicy Zespołu rozwiązują pojawiające się problemy na swoim szczeblu oraz pojawianie się problemów zgłaszają dyrektorowi Zespołu.

 

 

§ 27

 

W przypadku zaistnienia sporów kompetencyjnych pomiędzy pracownikami lub komórkami organizacyjnymi – spór rozstrzyga dyrektor.

 

 

§ 28

 

Niezależnie od struktury organizacyjnej zespołu w celu wykonania niektórych zadań, dyrektor w drodze zarządzenia wewnętrznego może powołać komisje, składające się z pracowników Zespołu, np. komisję socjalną.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  VI

Zastępstwa w czasie nieobecności w pracy

 

 

§ 29

 

1.     Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje główny księgowy Zespołu za wyjątkiem nawiązania, zmian i rozwiązywania stosunku pracy z pracownikami Zespołu,

2.     Głównego księgowego podczas nieobecności  zastępuje  zastępca głównego księgowego.

 

 

§ 30

Zastępstwa pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych ustalane są w indywidualnych zakresach czynności i obowiązków służbowych.

 

 

§ 31

 

1.     Osoba zastępowana ma obowiązek przekazania osobie zastępującej wykaz spraw do załatwienia z niezbędnymi środkami (klucze, materiały, wytyczne itp.) tak, aby normalny tok pracy nie uległ zakłóceniu.

2.     Osoba pełniąca zastępstwo jest zobowiązana niezwłocznie po powrocie osoby zastępowanej przekazać jej informacje o wszystkich istotnych sprawach i decyzjach, które zostały podjęte podczas pełnienia zastępstwa.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  VII

Zasady podpisywania, znakowania oraz obiegu dokumentów i korespondencji

 

 

§ 32

 

Pisma i dokumenty zawierające oświadczenia powodujące powstanie, zmianę lub wygaśnięcie praw i obowiązków majątkowych podpisują dyrektor łącznie z głównym księgowym.

 

 

§ 33

 

Pisma i dokumenty związane z dokonywaniem czynności w zakresie prawa pracy, w sprawach nie zastrzeżonych do decyzji Burmistrza Drezdenka, podpisuje jednoosobowo dyrektor.

 

 

§ 34

 

1.     Dyrektor podpisuje jednoosobowo rozstrzygnięcia, decyzje, pisma, zarządzenia wewnętrzne, inne dokumenty i materiały w sprawach należących do jego kompetencji, określonych w przepisach wewnętrznych oraz ogólnie obowiązujących.

2.     Ponadto dyrektor zastrzega do osobistej aprobaty korespondencję kierowaną do:

a)     organów samorządowych i administracji rządowej,

b)     organów kontroli, sądownictwa, prokuratury i bezpieczeństwa publicznego,

c)     dyrektorów placówek,

d)     inną, zastrzeżoną do osobistego podpisu.

 

 

§ 35

 

Główny księgowy podpisuje pisma, dokumenty i korespondencję w zakresie swego działania z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do podpisu dyrektora.

 

§ 36

 

Pracownicy komórek organizacyjnych mogą podpisywać korespondencję o charakterze przygotowawczym, opracowania własne, notatki, informacje, wykazy itp. Dotyczące spraw i zagadnień objętych zakresem czynności – za wyjątkiem spraw zastrzeżonych do podpisu innych osób.

 

 

§ 37

 

1.     Osoby wymienione w § 30 do § 34 składają podpis pod stemplem funkcyjnym.

2.     Główny księgowy zastępując dyrektora używa stempla podpisowego w/z Dyrektora, Główny Księgowy, imię i nazwisko.

 

 

§ 38

 

Pracownik załatwiający określoną sprawę, jak również pracownik kontrolujący sposób jej załatwienia, jest zobowiązany do umieszczenia na kopii pisma pozostającego w aktach zespołu skrótu swego podpisu oraz stempla funkcyjnego z lewej strony pod tekstem, na dowód zgodności formalnej i merytorycznej z obowiązującymi przepisami oraz stanem faktycznym.

 

 

 

§ 39

 

1.     Zasady znakowania i obiegu korespondencji ustalają przepisy instrukcji kancelaryjnej.

2.     Komórki organizacyjne zespołu używają w oznakowaniu korespondencji oznaczeń literowych określonych w § 7 ust. 1 regulaminu oraz symboli cyfrowych z jednolitego rzeczowego wykazu akt.

 

 

§ 40

 

1.     Przesyłki  odbierane są codziennie przez upoważnionego pracownika Zespołu             w Urzędzie Pocztowym lub siedzibie Zespołu .

2.     Placówki dostarczają i odbierają  przesyłki za pośrednictwem upoważnionych pracowników placówek oświatowych lub pracowników Zespołu.

 

 

§ 41

 

Przesyłki podlegają niezwłocznie w tym samym dniu segregacji przez upoważnionego pracownika Samodzielnego Stanowiska ds. Organizacyjno-Administracyjnych na:

1)     korespondencję kierowaną do placówek odpowiednio do segregatorów prowadzonych odrębnie dla każdej placówki

2)     pozostała korespondencję ostemplowuje się datą wpływu i przekazuje dyrektorowi zespołu, który po zapoznaniu się z nią kwalifikuje sprawy do załatwienia przez właściwe komórki organizacyjne lub poszczególnych pracowników.

 

 

§ 42

 

Korespondencja do podpisu dyrektora jest przedkładana za pośrednictwem sekretariatu w teczce „do podpisu”.

 

 

 

§ 43

 

1.     Wysyłanie przesyłek odbywa się codziennie, sprawy załatwione wysyła się w dniu podpisania.

2.     Przesyłki przeznaczone w danym dniu do wysłania powinny być dostarczone w tym dniu do godziny 1400 – do Samodzielnego Stanowiska ds. Organizacyjno-Administracyjnych.

3.     Upoważniony pracownik Samodzielnego Stanowiska ds. Organizacyjno-Administracyjnych do godziny 1500  odnosi korespondencję do Urzędu Pocztowego w Drezdenku.

 

 

§ 44

 

1.     Obieg dokumentów księgowych i finansowych reguluje  – Zarządzenie  dyrektora.

2.     Przyjmowanie i wysyłanie korespondencji stanowiącej tajemnicę państwową lub służbową regulują przepisy ustawy z dnia 22 stycznia 1999r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95).

 

 

 

ROZDZIAŁ  VIII

Postępowanie z pieczęciami i stemplami

 

 

§ 45

 

1.     Komórki organizacyjne Zespołu zaopatrywane są w pieczęcie i stemple przez Samodzielne Stanowisko ds.  Organizacyjno-Administracyjnych na podstawie złożonego zapotrzebowania zaakceptowanego przez dyrektora.

2.     Placówki zaopatrują się w pieczęcie i stemple we własnym zakresie.

3.     Rejestr pieczęci i stempli używanych przez pracowników Zespołu prowadzi Samodzielne Stanowisko ds. Organizacyjno-Administracyjnych.

4.     Odbiór pieczęci i stempli pracownicy kwitują w rejestrze.

 

 

§ 46

 

1.     Pracownicy, którym przydzielono pieczęcie lub stemple, są bezpośrednio odpowiedzialni za właściwe ich użytkowanie i zabezpieczenie podczas pracy oraz po godzinach pracy.

2.     Pracownik opuszczający stanowisko pracy  zobowiązany jest  zabezpieczyć odpowiednio posiadane pieczęcie lub stemple.

3.     Pieczęcie i stemple należy przechowywać w biurkach lub szafach z zamkiem patentowym, w przypadku posiadania szaf metalowych należy przechowywać je w tych szafach.

4.     Pracownicy są zobowiązani do niezwłocznego zgłoszenia dyrektorowi lub głównemu księgowemu kradzieży, zagubienia pieczęci lub stempli.

 

 

§ 47

 

1.     Pieczęcie i stemple wymagające naprawy, całkowicie zużyte lub zniszczone, zdezaktualizowane i  zbędne należy niezwłocznie zwrócić do Samodzielnego Stanowiska ds.  Organizacyjno-Administracyjnych.

2.     Pieczęcie i stemple całkowicie zużyte lub zniszczone, zdezaktualizowane i zbędne, podlegają komisyjnemu zniszczeniu.

3.     Na okoliczność zniszczenia sporządza się protokół.

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  IX

Kontrola wewnętrzna

 

 

§ 48

 

1.     W Zespole kontrola wewnętrzna sprawowana jest w formie kontroli wstępnej, bieżącej oraz następczej.

2.     Do wykonywania kontroli  wstępnej i bieżącej zobowiązani są wszyscy pracownicy Zespołu.

3.     W placówkach wykonywana jest kontrola następcza.

4.     Do wykonywania kontroli  następczej zobowiązani są:

a)     dyrektor,

b)     główny księgowy,

c)     wyznaczeni pracownicy Zespołu.

 

 

§ 49

 

1.     Kontrola wewnętrzna następcza w Zespole oraz placówkach oświatowych przeprowadzana jest na podstawie rocznego planu kontroli wewnętrznej.

2.     Propozycje do planu kontroli przedstawiają komórki organizacyjne Zespołu.

3.     Roczny plan kontroli zatwierdza dyrektor Zespołu w terminie do dnia 30 stycznia.

4.     Plan kontroli powinien zawierać:

a)     lp.,

b)     przedmiot kontroli,

c)     nazwę jednostki kontrolowanej,

d)     osoby przeprowadzające kontrolę,

e)     uwagi.

5.     Dyrektor może zlecić przeprowadzenie kontroli nieplanowanej – doraźnej, wynikającej z bieżących potrzeb oraz kontroli sprawdzającej wykonanie zaleceń pokontrolnych.

6.     Kontrola wewnętrzna  winna być wykonywana  jako kontrola problemowa obejmująca ocenę realizacji konkretnych zagadnień lub grup zagadnień.

7.     Każda kontrola powinna być łączona z instruktażem udzielanym pracownikom kontrolowanej jednostki.

8.     Osoba przeprowadzająca kontrolę powinna przygotować się do wykonania czynności kontrolnych oraz posiadać tezy do kontroli (szczegółowa problematyka kontroli, zatwierdzone przez dyrektora.

 

 

§ 50

 

1.     Osoby przeprowadzające kontrolę sporządzają protokół z kontroli w dwóch egzemplarzach .

2.     Protokół z kontroli zawierający opis ewentualnych błędów lub nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli  podpisany przez osoby przeprowadzające kontrolę i osoby kontrolowane akceptuje dyrektor.

3.     Na podstawie protokołu kontroli sporządza się zalecenia i terminy ich realizacji.

4.     Zbiór protokołów z kontroli wewnętrznej przeprowadzanej przez komórki organizacyjne Zespołu prowadzi dyrektor Zespołu.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  X

Postanowienia końcowe

 

 

§ 51

 

1.     Interpretacja postanowień niniejszego regulaminu oraz udzielenie wyjaśnień z tym związanych należy do dyrektora.

2.     Z inicjatywą zmiany regulaminu mogą występować pracownicy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik

Do Regulaminu Organizacyjnego

Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku

 

 

Schemat

Struktury Organizacyjnej

Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


           

Drezdenko, 2010-01-06

 

 

Nasz znak: RA.0121.4-1/10

 

 

 

                                                          Pani    Ewa Pręt

                                                                     Dyrektor

                                                                                      Miejsko-Gminnego

                                                                                  Zespołu Oświaty

                                                                            w Drezdenku

 

 

 

 

            Zatwierdzam przedstawiony przez Panią w dniu 5.01.2010r. Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku.

 

(Podstawa prawna: § 8.2 Uchwały Nr XXXVI/263/09 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia     18 czerwca 2009 roku w sprawie uchwalenia Statutu Miejsko-Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku).