Złączniki:
1. Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
2. Wniosek o wypis z rejestru żłobków i klubów dziecięcych
3. Informacja o zmianie danych w rejestrze
PROCEDURA REJESTRACJI ŻŁOBKÓW I KLUBÓW DZIECIĘCYCH
1. Podmioty uprawnione do tworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu
dziecięcego:
a) gminy
b) osoby fizyczne
c) osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej
Warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia prowadzenia działalności żłobka lub klubu dziecięcego jest uzyskanie wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Aby uzyskać wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, należy złożyć pisemny wniosek. Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. 2013, poz. 1457) wpis do rejestru podlega opłacie, która stanowi dochód własny gminy.
2. Pisemny wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych powinien zawierać:
a) imię i nazwisko/nazwę podmiotu, który będzie prowadził żłobek/klub dziecięcy,
b) adres/siedziba podmiotu, który będzie prowadził żłobek/klub dziecięcy,
c) forma organizacyjna opieki,
d) nazwa żłobka lub klubu dziecięcego,
e) numer NIP i REGON, o ile wnioskodawcy te numery nadano,
f) w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej - numer lub indeks identyfikujący podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzający status podmiotu,
g) w przypadku osoby fizycznej – numer PESEL,
h) miejsce prowadzenia żłobka/klubu dziecięcego,
i) liczba miejsc w żłobku/klubie dziecięcym,
j) oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy,
k) oświadczenie o spełnianiu wymogów lokalowych i sanitarnych, po wcześniejszych uzyskaniu pozytywnej opinii Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego,
l) w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślne,
m) oświadczenie o dokonaniu opłaty za wpis do rejestru.
Burmistrz Drezdenka w celu sprawdzenia zgodności danych zawartych we wniosku o wpis do rejestru żłobów i klubów dziecięcych może żądać:
a) odpisu z odpowiedniego rejestru,
b) dokumentu potwierdzającego tożsamość,
c) zaświadczenia o niekaralności,
d) dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu.
Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Miejsko – Gminny Zespół Oświaty w Drezdenku
ul. Ogrodowa 1, 66 – 530 Drezdenko
tel. 95 763 81 02, 95 763 81 03
Burmistrz Drezdenka wydaje zaświadczenie o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru w terminie 7 dni od złożenia wniosku.
W przypadku, gdy podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego albo wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem, Burmistrz Miasta Drezdenka odmawia dokonania wpisu żłobka lub klubu dziecięcego do Rejestru w drodze decyzji administracyjnej.
3. Opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Zgodnie z art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. 2013, poz. 1457) wysokość opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych nie może być wyższa niż 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu o pracę.
Wpis do rejestru podlega opłacie w kwocie:
a) 263 zł – w przypadku wpisu żłobka
b) 175 zł – w przypadku wpisu klubu dziecięcego
Opłaty za wpis do rejestru należy dokonać w:
· kasie Miejsko Gminnego Zespołu Oświaty w Drezdenku
ul. Ogrodowa 1, 66 – 530 Drezdenko
lub
· na rachunek bankowy:
Miejsko – Gminny Zespół Oświaty w Drezdenku
numer rachunku 17 8362 0005 0000 0390 2000 0010
4. Zasady dokonywania zmian w Rejestrze:
Podmiot wpisany do Rejestru jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego Rejestr o wszelkich zmianach danych wskazanych we wniosku lub dokumentach stanowiących załączniki do wniosku wymaganych przy rejestracji w terminie 14 dni od zaistnienia zmian.
5. Zasady wykreślania zarejestrowanych podmiotów z Rejestru:
Wykreślenie z Rejestru następuje w przypadku:
a) złożenia przez podmiot wpisany do Rejestru wniosku o wykreślenie
b) nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
c) przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.
Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są z mocy ustawy zwolnione z opłaty.
6. Dokumenty do pobrania:
· wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
· Informacja o zmianie danych zawartych w rejestrze żłobków i klubów
· wniosek o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych
7. Nadzór nad żłobkami oraz klubami dziecięcymi
Zgodnie z art. 54 ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. 2013, poz. 1457) nadzór nad żłobkiem, klubem dziecięcym oraz dziennym opiekunem w zakresie warunków oraz jakości świadczonej opieki sprawuje Burmistrz Drezdenka.
Nadzór sprawowany jest na podstawie uchwały Nr IX/69/2011 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 16 czerwca 2011 roku w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami.
Zgodnie z § 2 ww. uchwały pierwszą kontrolę przeprowadza się w okresie 1 miesiąca od rozpoczęcia działalności przez podmioty prowadzące żłobek lub klub dziecięcy.
Podstawa prawna:
· ustawa z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. 2013, poz. 1457),
· Uchwała nr IX/68/2011 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 16 czerwca 2011 roku w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych,
· uchwała Nr IX/69/2011 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 16 czerwca 2011 roku w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami,
· Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 stycznia 2014 roku w sprawie wzorów dokumentów elektronicznych o wpis, zmianę oraz wykreślenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych (Dz.U.2014.193),
· Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 roku w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz.U.2014.925)